Celem pracy jest analiza
przydatności nowego medium do działań marketingowych. W trakcie badań
realizujących ten cel ujawniło się całe bogactwo nowych pytań i szans,
wynikających z działań w Internecie.
W badaniach, których efektem
jest powstanie tej pracy, posłużono się empiryczno - opisowo metodą badawczą.
Prace badawcze zostały
rozpoczęte w styczniu 1996 roku. Studia publikacji zakończono w kwietniu 1997
roku, a obserwację działań podejmowanych w Internecie trwały do maja 1997 roku.
Trzeba mieć to na uwadze przy późniejszym korzystaniu z adresów stron WWW
zamieszczonych w pracy, gdyż po raz ostatni były one aktualizowane na początku
maja.
Przedmiotem badań były cechy
Internetu decydujące o możności stwierdzenia atrakcyjności dla marketingu.
Analizowano praktykę firm działających już w Internecie, a obserwacją objęto
internetowe strony WWW instytucji, organizacji komercyjnych i niekomercyjnych
oraz osób prywatnych, a także polemikę toczoną na listach dyskusyjnych.
Skupiono się na wszelkich działaniach kierowanych do odbiorców indywidualnych,
bez zgłębiania wykorzystania Internetu w marketingu przemysłowym.
Praca została oparta na lekturze
wielu publikacji, głównie ekonomicznych i informatycznych. W Polsce nie wydano
jeszcze pozycji zwartych, które można by wykorzystać przy opracowywaniu
niniejszego tematu. Natomiast wartość merytoryczną większości ukazujących się
powszechnie publikacji o Internecie musi zostać oceniona bardzo krytycznie. Dlatego
skorzystano z materiałów zagranicznych, z których część była dostępna w
Internecie. Szczególnie cenne okazały się opracowania University of Michigan i
American Marketing Association. W związku z globalnym charakterem sieci badania
nie podlegały ograniczeniom przestrzennym. Zawężono je jednak do analizy stron
WWW założonych w Stanach Zjednoczonych i Europie. Szczególnie dużo - w
porównaniu do udziału w ogólnej liczbie - poświęcono polskim stronom WWW.
Rozdział pierwszy wprowadza w
rolę informacji w działaniach marketingowych i przedstawia nowy środek przekazu
informacji - Internetu. Rozwój sieci, jej cechy oraz usługi dostępne w
Internecie stanowią podstawę tej części pracy.
W następnym rozdziale skupiono
się na korzyściach jakie w komunikacji z rynkiem stwarza firmom Internet.
Wyznaczają je nowe możliwości przekazu informacji i dostępu do niej, a także
forma w jakiej przekaz ten jest realizowany. Techniki multimedialne stosowane w
sieci przyciągają wiele osób szybko stających się użytkownikami. Przedstawiono
ich charakterystykę świadczącą o gwałtownym wzroście liczby użytkowników sieci
i atrakcyjności grupy jaką stanowią. Wynikiem analiz prowadzonych w tej części
pracy jest stwierdzenie, że nowe medium jest bardzo cenną zdobyczą końca XX
wieku dla realizacji działań marketingowych
Rozdział trzeci zawiera analizę
zmian i korzyści jakie działalność w Internecie niesie praktyce marketingowej.
Przedstawiono możliwości wykorzystania sieci jako medium i rynku w przekroju
poszczególnych działań marketingowych. Większość sugestii wsparta jest
doświadczeniami firm i instytucji prowadzącymi już marketing w Internecie.
Lektura tego rozdziału uświadamia jak poważne zmiany zachodzą w funkcjonowaniu
firm posługujących się Internetem, a także pokazuje modyfikacje dotychczas
stosowanych zasad marketingu.
Rozdział czwarty przedstawia
zagrożenia jakie niesie ze sobą rozwój Internetu dla społeczeństwa, a także dla
działań komercyjnych. Zwrócona jest uwaga na słabe punkty komputerowej sieci i
wskazane są perspektywy rozwoju marketingu prowadzonego ze świadomością wad
Internetu.
W całej pracy akcentowany jest dystans, jaki dzieli w komercyjnym
wykorzystaniu firmy europejskie od ich amerykańskich konkurentów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Moderujemy komentarze