Reklama jest najpowszechniej stosowanym elementem
oddziaływania promocyjnego na rynek. Zgodnie z powszechnie przyjmowaną
definicją zaproponowaną przez AMA (American
Marketing Association - Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu) jest to
każda płatna forma nieosobistej prezentacji i popierania idei posiadania dóbr
oraz usług przez ściśle określoną osobę zainteresowaną[1].
Reklama jest obecnie jedną z najważniejszych technik działania współczesnych
przedsiębiorstw, szczególnie ważna dla rozwoju produktu. Podstawowe zadania
reklamy to: wytworzenie świadomości i wiedzy na temat produktu czy usługi,
kreowanie sympatii i preferencji wobec produktu, stymulowanie myślenia o
produkcie oraz podejmowanie działań zmierzających do jego poznania
i nabycia.
i nabycia.
Reklama widoczna jest w wielu dziedzinach życia. Duże
znaczenie ma tzw. reklama społeczna promująca idee i dobra niematerialne, ważną
rolę odgrywa reklama polityczna, uprawiana przez wszystkich uczestników życia
politycznego (np. w czasie wyborów parlamentarnych lub prezydenckich). W tym
przypadku często spotykamy się z reklamą negatywną- np. w formie plakatów czy
innych elementów ostrzegających przed konsekwencjami palenia papierosów, czy
też napastliwa reklama polityczna dążąca do zdyskredytowania przeciwników.
Przede wszystkim jednak reklama kojarzona jest z marketingiem.
Niewątpliwie najbardziej sugestywna i docierająca
do największej rzeszy odbiorców jest reklama telewizyjna.
[1] Aktualizacje encyklopedyczne
- suplement do Wielkiej
Ilustrowanej Encyklopedii Powszechnej Wydawnictwa Gutenberga, Tom 11:
„Media", wyd. Kurpisz S.C., Poznań 1998, str. 216.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Moderujemy komentarze