podrozdział pracy dyplomowej
Najwcześniejsze narzędzie komunikowania się ludzi to technika multimedialna. Zamieszczając reklamę na stronach internetowych www mamy możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorców. W dzisiejszych czasach Internet jest tak powszechny, że jest dostępny w pracy, w domach, szkołach, a także w punktach informacji.
Wyszukiwanie informacji za pomocą klawiszy lub myszki jest prostsze i wygodniejsze niż wertowanie katalogów. Zamieszczając reklamę w Internecie mamy możliwość zaprezentowania usług i produktów firmy w sposób bardzo czytelny, ciekawy graficznie, a także za pomocą dźwięku.
Do zalet reklamy internetowej zaliczyć można:
¨ łączenie aspektu wizualnego z werbalnym (przewaga nad tradycyjnym katalogiem),
¨ nieograniczona możliwość dotarcia do informacji,
¨ ogólnodostępny na całym świecie,
¨ reklama dostępna 24h na dobrą,
¨ ciekawa szata graficzna,
¨ umieszczenie dużo informacji na temat produktu lub usług,
¨ punkty obsługi i sprzedaży,
¨ dokładne dane na temat adresów siedzib oraz punktów informacyjnych,
Zauważyć można również oprócz zalet także wady:
¨ wysokie zagęszczenie reklam,
¨ niemożność dotknięcia ani przymierzenia produktów,
¨ brak zaangażowanie emocjonalnego,
¨ trudność wychwycenia reklamy przez konsumenta (zbyt duża liczba reklam),
¨ konieczność wykupienia strony,
Internet nie jest odpowiednim medium dla każdego produktu, a jego oddziaływanie na odbiorców jest specyficzne. Większość użytkowników internetu interesuje się nowoczesną technologia, najlepiej więc reklamować w internecie produkty tej technologii. Tylko 14% reklamy internetowej dotyczy innych produktów, a 10% z tego dotyczy samochodów, podróży i usług finansowych (generujących zwykle największe dochody w innych mediach).
Internet jako medium marketingowe (a więc oferujące zakupy) może nie spełniać pokładanych w nim nadziei, tym bardziej że po początkowym zachłyśnięciu się sklepami internetowymi, przestały odnosić one takie sukcesy, jakie im prorokowano. Jakość usług sklepów internetowych także przedstawia czasami wiele do życzenia. Nie ulega jednak wątpliwości, że internet jako medium reklamowe rozwija się bardzo dynamicznie.
Do najczęściej spotykanych form promocji i reklamy w sieci możemy zaliczyć[1]:
¨ bannery reklamowe – są to wydzielone na stronach fragmenty. Właściciel danej strony może ją wynająć firmom, które chcą zareklamować swój produkt lub usługę.
¨ Spółdzielnie bannerów wzajemnych – działają na zasadzie udostępnianiu części swojej strony na czyjąś reklamę w zamian za umieszczenie swojej reklamy na obcej stronie.
¨ Inteligentne bannery – pozwalają one na przechowywanie danych o liczbie klientów, którzy obejrzeli dany banner reklamowy, informacje o miejscu, z którego pochodzi oglądający. W połączeniu z monitorowaniem zachowania klienta na stronach firmy pozwala to na stworzenie w miarę kompletnego portretu osoby odwiedzającej witrynę firmy.
¨ Strony www – poza informacją reklamową firmy oferują porady przy wyborze swoich produktów, pełne możliwości zakupów w sieci, łączenie z płaceniem, oraz wsparcie i serwis po zakupie.
¨ Elastyczne strony www – użytkownik takiej strony jest rozpoznawany i prowadzony do interesującej go części oferty i otaczany najskuteczniejszymi reklamami.
¨ E-mail – reklamy przesyłane są na skrzynki internetowe. Jest to forma rzadko stosowana, ponieważ nie jest powszechnie akceptowana.
¨ Darmowe usługi – najczęściej oferowane są darmowe konta e-mailowe, rzadziej darmowe serwery www, ale ich użytkownicy zobowiązani są do pozostawienia części miejsca na swoich stronach do dyspozycji gospodarza witryny.
¨ Kanały informacyjne – w ramach stron www wprowadzono elementy, pozwalające na komunikowanie się użytkownika z programami nadzorującymi strony znajdujące się w Internecie. Pierwszym zastosowaniem było wyszukiwanie odpowiednich stron według podawanych przez użytkownika słów kluczowych. Możliwe stało się wysyłanie do użytkownika interesujących go stron www w formie specjalnego biuletynu. Są one sieciowym odpowiednikiem prenumeraty gazet.
¨ Elektroniczne gadżety reklamowe – są to np. elektroniczne karki pocztowe, wysyłane w prezencie od firmy dla odwiedzających strony www gości.
---
[1] Wojciech Budzyński, 1999. Reklama techniki skutecznej perswazji, POLTEX, Warszawa, s. 111
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Moderujemy komentarze