poniedziałek, 9 lipca 2018

Reklamy o tematyce - aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie



Kolejną tematyką była aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie.
Tematyka
Nazwa kampanii
Hasło reklamowe
Czas
trwania
kampanii
Czas
trwania
reklamy
(minuty)
Aktywizacja            i
społeczeństwo
Pomoc dla Sudanu
Ile kosztuje jedno życie? Nie bądź obojętny
09.01.11- -
0.29
obywatelskie
Obroń emeryturę
Politycy dobierają się do Twojej emerytury. Broń swoich pieniędzy!
17.01.11­
17.02.11
0.29

Czy zamierza pan zajść w ciążę?
Niektóre       pytania       nie
powinny padać niezależnie od tego, czy są zadawane mężczyźnie czy kobiecie
19.01.11­
31.12.11
0.30

Nigdy nie jest za późno, by spełniać marzenia
Zawsze chciałaś            być
lekarką...; Zawsze chciałeś być weterynarzem.; Nigdy nie jest za późno, by spełniać marzenia. Teraz też możesz pomagać! Zostań                 wolontariuszem,
zmieniaj siebie i świat.
16.05.11- -
0.30

Świadomi
zagrożenia
Łza nie ugasi pożaru. 9 na 10            pożarów        lasów
powodują ludzie. Tylko Ty możesz temu zapobiec
15.06.11­
31.08.11
0.29

Sprzątanie Świata - Polska
Lasy to życie - chrońmy je
13.09.11­
18.09.11
0.29

Nigdy nie jest za późno, by spełniać marzenia
Nigdy nie jest za późno, by spełniać marzenia. Teraz też możesz pomagać! Zostań                 wolontariuszem,
zmieniaj siebie i świat
19.09.11- -
0.30

Akcja: Głosuj
Głosuj!
26.09.11­
07.10.11
0.44

Nie marnuj jedzenia
Nie marnuj jedzenia. To sprawa warta zachodu!
11.10.11­
22.10.11
0.30

Gen Wolności
Mam Gen wolności
13.12.11- -
0.52

Źródło: Badania własne (luty 2012)
Tabela 6. Reklamy o tematyce - aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie

W 2011 roku pojawiło się dziesięć kampanii społecznych o tematyce aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie. Pierwsza z nich pojawiła się 9 stycznia, natomiast ostatnia ukazała się 13 grudnia. Kampanie te pojawiały się w okresach poprzedzających ważne wydarzenia społeczne jak na przykład Sprzątanie Świata - Polska przed Sprzątaniem Świata, czy kampania Akcja: Głosuj przed wyborami parlamentarnymi. Natomiast kampania Gen Wolności nawiązywał do 30 rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.
Średni czas emisji reklamy to 33 sekundy. Głównymi nadawcami powyższych reklam były: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Pożytku Publicznego, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Przykładem kampanii - aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie jest „Zostań wolontariuszem, zmieniaj siebie i świat!.
Ilustracja 3. Kampania społeczna „Zostań wolontariuszem, zmieniaj siebie i świat!”


W analizowanych reklamach głównym celem było nakłanianie do zmiany postaw biernych na aktywne oraz zrozumienie własnych obowiązków i uprawnień obywatelskich. W większości reklam hasło umiejscowione było na pierwszym planie, przy zastosowaniu reguły równowagi oraz reguły rzutu okiem.
W przeważającej większości reklam dominował kolor szary oraz biały hasła reklamowego. Kolor biały daje złudzenie światła, powiększa objętość oraz rozświetla, co może świadczyć o rozświetleniu reklamy. Większym przyciągnięciu uwagi.
Czcionka była najczęściej pogrubiona lub występowały litery drukowane. Mające uwydatnić hasło. Tekst jednak nie zajmował mniej niż połowę ekranu dlatego, żeby nie przesłaniać reszty reklamy. Przekaz kierowany był bezpośrednio do widza. Występujący bohaterowie kierowali swoje zdania w trybie rozkazującym, oznajmującym, pytającym jak i wykrzyknikowym. Były to zdania różne, na przykład w kampanii społecznej „Nie marnuj jedzenia” bohater kierował zdania w trybie rozkazującym, a w kampanii „Pomoc dla Sudanu” zadawał pytania. Najczęściej były to zdania proste. W 2/3 kampanii nie pojawiła się muzyka, aby nie rozpraszać uwagi widza. W pozostałych sześciu została stworzona specjalnie do reklamy. Dominowała muzyka radosna, która zachęca do działania. W kampaniach występowała komunikacja słowna w normalnym tempie, tak aby wypowiadane słowa były zrozumiałe dla odbiorcy.
W powyższych reklamach dominowała kolorystyka szara, biała oraz czarna, brązowa lecz również pojawiały się kolor pomarańczowy, zielony, czy niebieski które był kontrastem, bardziej widocznym elementem, a kolor szary, biały i czarny stanowiły tło dla kolorów „żywych”.
Aktorami występującymi byli zazwyczaj zwyczajni ludzie, chociaż pojawiły się również reklamy w których występowały osoby znane - w kampanii „Akcja: Głosuj!” zachęcającej do udziału w wyborach parlamentarnych zachęcali Maciej Stuhr, Monika Brodka i Jerzy Owsiak. Wiek uczestników to dzieci i osoby dorosłe. Grupą docelową były zarówno kobiety jak i mężczyźni. Dominował w nich przekaz werbalny, a kompozycją dominującą był jaskrawy kolor. Na przykład jak w kampanii „Zostań wolontariuszem, zmieniaj siebie i świat!”. Z zastosowanych technik dominującą była sugestia nakazowa, a techniką usprawniającą przekaz i zalecenia socjologiczne - technika najsilniejszego bodźca. Można zauważyć oddziaływanie na negatywne emocje przede wszystkim lęk, np. w kampanii „Pomoc dla Sudanu”, w której ukazane jest cierpienie ludności tego, nękanego konfliktami, afrykańskiego państwa oraz pozytywne radość, szczęści w kampanii „Akcja: Głosuj!”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moderujemy komentarze