Kolejną tematyką
była aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie.
|
Źródło:
Badania własne (luty 2012)
|
W
2011 roku pojawiło się dziesięć kampanii społecznych o tematyce aktywizacja i
społeczeństwo obywatelskie. Pierwsza z nich pojawiła się 9 stycznia, natomiast
ostatnia ukazała się 13 grudnia. Kampanie te pojawiały się w okresach
poprzedzających ważne wydarzenia społeczne jak na przykład Sprzątanie Świata -
Polska przed Sprzątaniem Świata, czy kampania Akcja: Głosuj przed wyborami
parlamentarnymi. Natomiast kampania Gen Wolności nawiązywał do 30 rocznicy wprowadzenia
stanu wojennego w Polsce.
Średni
czas emisji reklamy to 33 sekundy. Głównymi nadawcami powyższych reklam były:
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Pożytku Publicznego,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Przykładem kampanii - aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie
jest „Zostań wolontariuszem, zmieniaj siebie i świat!.
Ilustracja 3. Kampania społeczna „Zostań wolontariuszem, zmieniaj
siebie i świat!”
W
analizowanych reklamach głównym celem było nakłanianie do zmiany postaw
biernych na aktywne oraz zrozumienie własnych obowiązków i uprawnień
obywatelskich. W większości reklam hasło umiejscowione było na pierwszym
planie, przy zastosowaniu reguły równowagi oraz reguły rzutu okiem.
W
przeważającej większości reklam dominował kolor szary oraz biały hasła
reklamowego. Kolor biały daje złudzenie światła, powiększa objętość oraz
rozświetla, co może świadczyć o rozświetleniu reklamy. Większym przyciągnięciu
uwagi.
Czcionka
była najczęściej pogrubiona lub występowały litery drukowane. Mające uwydatnić
hasło. Tekst jednak nie zajmował mniej niż połowę ekranu dlatego, żeby nie
przesłaniać reszty reklamy. Przekaz kierowany był bezpośrednio do widza.
Występujący bohaterowie kierowali swoje zdania w trybie rozkazującym,
oznajmującym, pytającym jak i wykrzyknikowym. Były to zdania różne, na przykład
w kampanii społecznej „Nie marnuj jedzenia” bohater kierował zdania w trybie
rozkazującym, a w kampanii „Pomoc dla Sudanu” zadawał pytania. Najczęściej były
to zdania proste. W 2/3 kampanii nie pojawiła się muzyka, aby nie rozpraszać
uwagi widza. W pozostałych sześciu została stworzona specjalnie do reklamy.
Dominowała muzyka radosna, która zachęca do działania. W kampaniach występowała
komunikacja słowna w normalnym tempie, tak aby wypowiadane słowa były
zrozumiałe dla odbiorcy.
W
powyższych reklamach dominowała kolorystyka szara, biała oraz czarna, brązowa
lecz również pojawiały się kolor pomarańczowy, zielony, czy niebieski które był
kontrastem, bardziej widocznym elementem, a kolor szary, biały i czarny
stanowiły tło dla kolorów „żywych”.
Aktorami występującymi byli zazwyczaj zwyczajni ludzie,
chociaż pojawiły się również reklamy w których występowały osoby znane - w
kampanii „Akcja: Głosuj!” zachęcającej do udziału w wyborach parlamentarnych
zachęcali Maciej Stuhr, Monika Brodka i Jerzy Owsiak. Wiek uczestników to
dzieci i osoby dorosłe. Grupą docelową były zarówno kobiety jak i mężczyźni.
Dominował w nich przekaz werbalny, a kompozycją dominującą był jaskrawy kolor.
Na przykład jak w kampanii „Zostań wolontariuszem, zmieniaj siebie i świat!”. Z
zastosowanych technik dominującą była sugestia nakazowa, a techniką usprawniającą
przekaz i zalecenia socjologiczne - technika najsilniejszego bodźca. Można
zauważyć oddziaływanie na negatywne emocje przede wszystkim lęk, np. w kampanii
„Pomoc dla Sudanu”, w której ukazane jest cierpienie ludności tego, nękanego
konfliktami, afrykańskiego państwa oraz pozytywne radość, szczęści w kampanii
„Akcja: Głosuj!”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Moderujemy komentarze