Problem wyboru sposobu sprzedaży
jest dla każdego przedsiębiorstwa sprawą strategiczną. System sprzedaży będzie
określał związki producenta z odbiorcami przy udziale różnego rodzaju ogniw
pośrednictwa.
Wyzwaniem dla menedżerów będzie tu
udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
● w jakim stopniu ogólne cele
strategiczne będą rzutować na wybór systemu sprzedaży produktów?
● które z cech wybranego rynku oraz
w jaki sposób będą rzutować na wybór systemu sprzedaży?
● czy oczekiwania klientów mogą
mieć istotny wpływ na wybór systemu sprzedaży?
● czy cechy sprzedawanego wyrobu
każą preferować lub wręcz wymagają konkretnego systemu sprzedaży?
● czy pewne szczególne cechy
przedsiębiorstwa nakazują wybór określonego systemu sprzedaży?
● czy system sprzedaży, istniejący
na wybranym rynku ma charakter konwencjonalny, czy też jest kontrolowany przez
któreś z ogniw kanału rynku?
● jaka forma sprzedaży
interesowałaby najbardziej?
● jak duży zasięg dystrybucji byłby
najbardziej dostosowany do specyfiki produktów oraz przyjętych celów strategicznych?
● jakiego typu strategia
porozumiewania się z rynkiem byłaby najbardziej odpowiednia do kontaktowania
się z dystrybutorami produktów?
● jakie będą planowane koszty
dystrybucji produktów przy wyborze różnych wariantów systemu sprzedaży?
Przedstawione pytania świadczą o
tym, że proces wyboru systemu sprzedaży jest wielostopniowy i powinien
uwzględniać zarówno zmienne charakteryzujące firmę, jak i zmienne
charakteryzujące klientów oraz sam produkt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Moderujemy komentarze