Stosunkowo dużo
apeli (22) odwołuje się także do narcyzmu. Mamy tu w większości operowanie
narcystyczną symboliką (róża, czyste, zadbane i piękne włosy, atrakcyjne, młode
ciała, najlepsze rzeczy, celebracja zabiegów higieny o wyraźnie autoerotycznym
kontekście) oraz grupę zachowań, kiedy to bohater narcystyczny jest przez inne
osoby podziwiany (Jade, Przyjaciółka) wymuszający identyfikację z
osobnikiem narcystycznym (dodatkowo Vizir).
Bohaterowie reklam o apelach
narcystycznych ukazani są w warunkach luksusu (czyli w warunkach najlepszych)
lub jak w przypadku Aspen ich zachowania zdradzają sposób bycia dla nich
odpowiedni. Reklamy te pokazują całe spektrum zachowań narcystycznych z
narcyzmem przeniesionym (Hattrick) włącznie. Bohaterowie zaś to ludzie
młodzi i atrakcyjni. Są to w praktyce reklamy bardzo silnie przemawiające,
poprzez układ i sposób prezentacji scenek, do osobników narcystycznych i, z
pominięciem Przyjaciółki, Viziru, realizowane w sposób bardzo atrakcyjny
wizualnie. Dodatkowo jeszcze Jade operuj głównie kolorami fioletowo -
czarnymi (a więc depresyjnymi) mającymi być może silniej przemówić do wyobraźni
chociaż może to także odnieść skutek odwrotny z uwagi na charakterystykę
dynamiki depresji.
I wreszcie ostatnia zmienna, a więc regresja (9 apeli),
która w analizowanych reklamach przejawiały się głównie pod postacią zwierząt i
była raczej ujmowana w sposób symboliczny - ich obecność ich obecność nie była
w tych reklamach jednoznacznie umotywowana raczej właśnie nastawiona była na
wywołanie skojarzeń z bezpiecznym okresem dzieciństwa (do "dziecka" w
dorosłym lub do marzeń z dzieciństwa czy z nim związanych). Nakierowana raczej,
co wydaje się być zrozumiałe, na sferę afektywną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Moderujemy komentarze